"Naciski"

Reklama

pt., 11/03/2017 - 16:29 -- koscielniakk

Podlegamy presjii, której   nacisk dotyka wielu obszarów naszego życia. Presja rodzi się z faktu ustalenia norm "Co jest akceptowalne   w naszym otoczeniu, a co wręcz przeciwnie.", "Jacy powinniśmy być."   "Co powinniśmy osiągnąć."itd. Możemy nałożyć ją na siebie sami lub odczuć jak ktoś próbuje ją narzucić.   

 

Indywidualnie odbieramy otaczający nas świat. Różnimy się doświadczeniami,   osobowością i tym jak ją wyrażamy.   

Przez wyżej wspomniane wyróżniające nas   różnice każda jednostka inaczej radzi sobie z naciskiem z zewnątrz. Presja może pochodzić od najbliższych, uznanego artysty czy wynikać z   działalności   mediów. Lista jest długa. Doprecyzowując presje   odczuwamy wtedy, gdy w   psychice narodzi się pragnienie sprostania   wymogom.
   
Komentarze typu   " Powinieneś mieć piękny dom;   lepszą pracę;   inteligentniejszych   znajomych; atrakcyjniejszą partnerkę\partnera".    To może zrodzić obawę. Sednem jest strach przed domniemanym ryzykiem czy nie zaznaniem szczęścia. Reklamy pełnią rolę "przyjaznego doradcy". Jesteśmy zalewani hasłami mówiącymi jacy   powinniśmy być i co warto posiadać.   
"Stać Cię na więcej" - Daewoo   
   
"Zawsze   tam,gdzie Ty"   Hyuandai   

Otaczają nas billboardy, banery. Hasła  reklamowe lepią się do nas niczym miód.   

Takie przekazy to nic innego jak psychologia perswazji. Jak sobie radzić z takimi komunikatami?   

Warto przekopać swoją przeszłość by rozgraniczyć nasze pragnienia od spełnienia oczekiwań innych. Wraz z wychowaniem niekiedy   przejmujemy oczekiwania rodziców. Wielokrotnie traktujemy je jak własne.   

Jestem zdania, że warto cofnąć się do dziecięcych lat, by zadać sobie pytanie co sprawiało nam   przyjemność gdy byliśmy dziećmi. Co dawało nam radość?    Już wtedy wyśniliśmy co chcemy mieć.
"Cały cel nauki polega na świadomym zdobyciu tego, co młodość otrzymuje darmo"
 

Autor: 
Iwan Turgieniew/tłum. Marek Zalejski
Źródło: 
--------------

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Zaznacz:

Reklama