Szwecja instaluje automatyczne „alko-bariery” dla kierowców w porcie promowym

Reklama

śr., 08/14/2019 - 14:58 -- izabela.szkatula

Wybrani kierowcy przyjeżdżający z Danii i Niemiec będą musieli przejść testy alkomatem.Port w Göteborgu w Szwecji zainstalował pierwszą w kraju automatyczną kontrolę trzeźwości, aby uniemożliwić kierowcom przekraczającym dopuszczalny poziom alkoholu dostęp do sieci drogowej.

„Alko-bariery”, przypominające pompy paliwowe, wybiorą losowych kierowców zjeżdżających z ciężarówek i promów samochodowych, które wjeżdżają do największego portu Skandynawii i będą wymagały sprawdzenia  ich trzeźwości.
Jeśli zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu przez kierowcę przekroczy szwedzki limit wynoszący 0,10 miligrama na litr, bariera, która pozwala pojazdowi opuścić obszar portu, pozostanie na dole, a policja zostanie ostrzeżona.
„Chciałbym zobaczyć tego rodzaju kontrolę w każdym szwedzkim porcie”, powiedział szwedzki minister infrastruktury, Tomas Eneroth, lokalnym mediom . „To sygnał dla tych, którzy wjeżdżają na nasze drogi - że mamy kontrolę i oczekujemy trzeźwości w sieci”.
Podobnie jak Brytyjczycy na „rejsach alkoholowych” do Francji, wielu Szwedów korzysta z tańszych niemieckich cen, aby przejechać przez most Öresund lub popłynąć promem do Danii lub bezpośrednio do Niemiec, wracając z samochodami wypełnionymi piwem, winem i alkoholem.
Według ministerstwa transportu osiemdziesiąt z 325 zgonów w ruchu drogowym na szwedzkich drogach w ubiegłym roku było bezpośrednio lub pośrednio z powodu alkoholu. „Mamy bardzo wysoki standard bezpieczeństwa na drodze, ale wciąż pozostaje wiele do zrobienia” - powiedział Eneroth.
Szwecja ma rządowy monopol alkoholowy na sprzedaż wszystkich napojów alkoholowych powyżej 3,5% objętościowo i opodatkuje alkohol według stawki znacznie wyższej niż w wielu krajach UE, dzięki czemu piwo i wódka są dwa do trzech razy droższe niż w Niemczech.
Pokusa, by wypić kilka tanich drinków na promie, od dawna jest zbyt silna, aby niektórzy mogli się jej oprzeć, a na niektórych trasach, takich jak przeprawy przez Bałtyk między Szwecją a Finlandią, wyrósł przemysł oferujący 24 godziny na dobę wycieczki po napojach alkoholowych.
Podczas gdy pierwsza bariera alkoholowa w Göteborgu jest skierowana głównie do kierowców komercyjnych, rząd - który zainwestował w system 78 mln - zamierza wprowadzić ją we wszystkich szwedzkich terminalach towarowych i promowych w ciągu najbliższych kilku lat.
„Bezpieczeństwo jest naszym priorytetem w związku z towarami niebezpiecznymi, które są codziennie transportowane w porcie”, powiedział Dan-Erik Andersson, kierownik operacyjny terminalu energetycznego w Göteborgu. Port południowo-zachodni obsługuje rocznie 600 000 roll-onów, roll-offów, a także 300 000 samochodów i 1,7 miliona pasażerów.
 

Autor: 
Aleksandra Gadocha
Źródło: 
The Guardian
Polub Plportal.pl:

Reklama