Psychologia: dlaczego niektórzy ludzie zmagają się z prokrastynacją

Reklama

wt., 01/25/2022 - 01:06 -- MagdalenaL

Tytuł oryginalny: „Psychologia: dlaczego niektórzy ludzie zmagają się z prokrastynacją (i nie, nie ma to nic wspólnego z byciem 'leniwym')"

Czy trudno Ci się oprzeć chęci odkładania ważnych zadań na później? Nowe badania mogą wyjaśnić, dlaczego tak się dzieje.

Jedną z najbardziej frustrujących części zmagania się prokrastynacją jest to, jak bezsensowna wydaje się ona z zewnątrz. W danej chwili może wydawać się, że to dobry pomysł, ale odkładanie czegoś na później przez robienie prania albo reorganizacji całej garderoby, doprowadzi tylko do większego stresu i dyskomfortu.

Jest to lekcja, którą wielu z nas przerabiało niejednokrotnie w ciągu swojego życia zawodowego. Dlaczego więc, pomimo tego wszystkiego, nadal to robimy?

Możliwe, że nowe badania znają odpowiedź. Podczas gdy idea, że prokrastynacja jest oznaką lenistwa, już dawno została odrzucona przez psychologów, nowe badanie opublikowane w czasopiśmie „Brain And Cognition” potwierdza tezę, że prokrastynacja jest w rzeczywistości narzędziem, którego używamy, aby uniknąć negatywnych lub nieprzyjemnych emocji, takich jak strach przed porażką lub niepokój — i ujawnia, dlaczego niektórzy ludzie są bardziej skłonni do polegania na tym narzędziu niż inni.

Według badań, które oparte były na doświadczeniach ponad 200 uczestników, zdolność do ćwiczenia „tłumienia ekspresji” — czyli umiejętność kontrolowania swoich uczuć i „przepychania” negatywnych emocji — sprawia, że ktoś jest mniej skłonny do prokrastynacji.

Rzeczywiście, w skanach rezonansu magnetycznego tych uczestników, którzy zwlekali mniej, region mózgu związany z tą umiejętnością zawierał więcej istoty szarej (wskaźnik efektywności regionu mózgu) niż u tych, którzy zwlekali więcej.

Krótko mówiąc, ci, którzy są w stanie zarządzać intensywnością swoich emocji i nawigować negatywnymi lub nieprzyjemnymi uczuciami, potrafią lepiej unikać prokrastynacji i załatwiać swoje sprawy.

Jest to dość myląca koncepcja do zrozumienia — ale może mieć wpływ na to, jak podchodzimy do prokrastynacji w przyszłości.

Zamiast obwiniać się za bycie „leniwym”, kiedy masz trudności z wykonaniem pewnych zadań, rozpoznanie tego, że masz trudności z zarządzaniem negatywnymi emocjami — i poświęcenie czas na uznanie tego faktu — może zrobić dużą różnicę.

Poświęcenie czasu na zrozumienie, co się dzieje, kiedy masz ochotę na prokrastynację i traktując siebie z życzliwością, może faktycznie poprawić twoją zdolność praktykowania tłumienia ekspresyjnego — ułatwiając unikanie prokrastynacji w przyszłości.

Rzeczywiście, jak pisze psychiatra Grant Hilary Brenner w Psychology Today: „Kultywowanie samowspółczucia może pomóc nam skuteczniej regulować negatywne emocje, aby mniej zwlekać i cieszyć się innymi korzyściami dla zdrowia i dobrego samopoczucia”.

Więc następnym razem, gdy staniesz przed trudnym lub wywołującym lęk zadaniem i poczujesz chęć zwlekania, usiądź ze sobą na chwilę. Istnieje powód, dla którego odczuwasz potrzebę odłożenia czegoś na później — a bycie cierpliwym wobec samego siebie może sprawić dużą różnicę na dłuższą metę.

Autor: 
Lauren Geall / tłum. Kamila Kula
Źródło: 
https://www.stylist.co.uk/life/careers/procrastination-expressive-suppression/607375
Polub Plportal.pl:

Reklama