Sposób na dzielenie życia – czym możemy się dzielić poza mediami społecznościowymi?

Reklama

śr., 05/12/2021 - 20:59 -- MagdalenaL

Dzisiaj słowo „dzielić” otrzymało zupełnie nowe znaczenie. Nie jest to już ten drogocenny akt, który odkrywamy przed kimś, aby zyskać jego zaufanie i pozbyć się smutku i strachu. Dziś dzielimy się w całkiem innym kontekście – z Internetem, mediami społecznościowymi i całym światem.

Dzielenie się jest sposobem na życie. Cokolwiek robimy, śpieszymy się, żeby podzielić się tym z innymi – dobrą informacją, zdjęciami, co jemy na kolację i gdzie jesteśmy, kiedy się rozstajemy i wiążemy, kiedy odpoczywamy. Przyczyny są złożone przy analizie – czy z próżności, czy z egocentryzmu, czy mamy potrzebę podpompowania samopoczucia. Rzeczywistość już się miesza z iluzją, w której jesteśmy sami dla siebie.

„Możemy nadać nowe znaczenie „dzieleniu się”, które usunie ze słowa próżność i media społecznościowe i przypisze jej wartości nowego tysiąclecia”.

Kontekst, który do tej pory był złym motywem w hollywoodzkich filmach, staje się realny – kryzys ekologiczny, wyczerpywanie się zasobów nieodnawialnych, ale i wywłaszczenie, którego nie ominiemy poprzez wirtualne rozmowy, u podstawy mające „lubienie” i „dzielenie się”.

Dzielenie przestrzeni służbowej zostało stworzone w 2005 r. w USA i zdobywa coraz większą popularność, nawet u nas. Są to duże pomieszczenia z umeblowanymi miejscami pracy, które się wynajmuje na określony czas. Stworzone są dla ludzi potrzebujących, uprawiających wolne zawody, które potrzebują biura, ale i dla podróżujących urzędników. Większość z tych ludzi rozmawia z pozostałymi głównie wirtualnie i stopniowo ich żywe kontakty ograniczają się do dostawców jedzenia i administratora budynku. Dzielenie miejsca pracy ma przynieść kres wyobcowaniu dlatego, że każdy, kto pracuje nad pomysłami, jest świadomy radości obcowania z żywą istotą, a nie przed komputerem. Poza tym, ludzie, którym się narzuca, że mają pracować w jakiejś formie biura, ale w przyszłości to biuro nie będzie istotne, oszczędzają na techniku biurowym, materiałach i wynajmie.

Dzielone wózki zakupowe. Jest to pomysł na ułatwienie zarządzania domowym budżetem i na korzystniejsze zakupy. Masową praktyką jest już proponowanie promocyjnych produktów w jakichś ilościach w niższej cenie. Jeśli menadżerowie marketingu myślą sobie, że tak mamią kupujących, aby ci wzięli artykuły w ilościach, które nie są im potrzebne, sami wpadają w swoją pułapkę. Już jest popularne, że ludzie kombinują w takich sytuacjach. Informują się gdzie i co proponują, a potem dzielą zakupy. Wszyscy są zadowoleni. Tak działają także vouchery na wakacje oraz koszt wysyłki ze sklepów online.

Współdzielenie podróżowania. Jest to nowy pomysł dzielenia się, będący w porozumieniu z ekologią i który zdobywa coraz więcej zwolenników. W warunkach miejskich jest to prozaiczny cel podróżowania dla pracujących – chodzenie do pracy. Tutaj oszczędzanie wydatków jest zorientowane w kierunku okolicznego środowiska i to w jeden bardzo konkrety punkt – miejski hałas, smog i zanieczyszczenie powietrza. Koledzy albo nieznajomi mieszkający w tym samym kierunku nakreślają trasę, która jest wygodna dla wszystkich i jadą razem jednym samochodem, zamiast każdy swoim. Gdyby większość ludzi w dużych miastach praktykowała wspólne podróżowanie, korki zmniejszyłyby się znacznie, emisja szkodliwych gazów i miejskiego hałasu również. Korzystają wszyscy. Działa to także przy podróżowaniu w ogóle. Jest sporo grup i towarzystw, w których podróżuje się do określonej destynacji, gdzie zwykle są korki. Podróżujący informuje, kiedy jest nadchodząca podróż, iloma wolnymi miejscami dysponuje i w jakich godzinach. Tak się rekrutują chętni. Celem jest wypełnienie samochodu, podzielenie się kosztami paliwa, bardziej komfortowe podróżowanie i towarzystwo w trasie.

Media społecznościowe i Internet przywiązały nas do siebie, to fakt. Jednak nie powinny wpływać na naszą egzystencję w społeczeństwie i na chęć zobaczenia się z kimś oko w oko. Ludzie coraz bardziej się integrują względem zainteresowań i wspólnych wartości – jak jedzenie, ekologia, regulowanie wydatków. Praktyczne i korzystne powinno się łączyć, a technologia – nie powinna być demonizowana, przeciwnie, jest narzędziem, które zostało stworzone dla naszej korzyści – więc to wykorzystajmy.

Autor: 
Cweti Canewa / tłum. Oliwia Król
Źródło: 
https://www.hera.bg/s.php?n=3479
Polub Plportal.pl:

Reklama