TikTok wypłaci dzieciom odszkodowania

Reklama

czw., 06/03/2021 - 12:22 -- MagdalenaL

TikTok zbiera dane od dzieci i naraża je na niebezpieczeństwa poprzez różnego rodzaju challenge - dlatego też tysiące holenderskich rodziców domaga się miliardowych odszkodowań.

Tysiące rodziców domaga się odszkodowania dla swoich dzieci od operatorów popularnej platformy wideo TikTok. W sumie roszczenia wyniosły ponad 1,4 miliarda euro, poinformowała w środę holenderska Fundacja Badań Informacji Rynkowych (SOMI). Według własnych informacji zaangażowanych w sprawę jest ponad 64 000 rodziców.

Powodem było to, że TikTok zbierał dane od nieletnich, aby wyświetlać im ukierunkowane reklamy bez pytania o pozwolenie. Dodatkowo dzieci narażone są na tzw. challenge, w których użytkownicy platformy proszą się wzajemnie o podjęcie niebezpiecznych wyzwań. Według własnych oświadczeń, Fundacja SOMI jest organizacją non-profit, której celem jest ochrona podstawowych praw użytkowników serwisów internetowych.

Rzeczniczka TikTok powiedziała o zarzutach: „podejmowane są już wiodące w branży kroki w celu zapewnienia bezpieczeństwa młodym ludziom na TikToku”. Oznacza to, że konta osób poniżej 16 roku życia są domyślnie ustawione jako prywatne, a opiekunowie prawni mają możliwość połączenia swojego konta z kontem nastolatków.

TikTok należy do chińskiej firmy ByteDance. Operator platformy zapowiadał wcześniej, że wiele się robi, aby zapewnić bezpieczeństwo młodym użytkownikom. Zgodnie z warunkami korzystania z serwisu Tiktok, osoby niepełnoletnie wymagają zgody rodziców. Dzieci w wieku poniżej 13 lat zasadniczo nie mogą korzystać z usługi. Firma wskazuje również na swojej stronie internetowej, że kontrola prywatności jest dostępna dla użytkowników, aby mogli „wybrać odpowiednie dla siebie ustawienia”.

W kwietniu działacze na rzecz praw dziecka w Wielkiej Brytanii wszczęli proces podobny do tego, który ma miejsce obecnie w Holandii. Pod koniec maja Komisja Europejska ogłosiła przegląd praktyk biznesowych TikTok. 28 maja ogłosiła, że ​​po ostrzeżeniu Europejskiego Stowarzyszenia Konsumentów (BEUC) o łamaniu praw konsumentów w UE, rozpoczął się formalny dialog z TiktTok. Przytoczyła „niepokojące praktyki” TikToka, między innymi „agresywne techniki reklamowe skierowane do dzieci”.

Autor: 
tłum. Monika Wilk
Źródło: 
https://www.faz.net/aktuell/gesellschaft/menschen/tiktok-soll-kindern-entschaedigung-zahlen-17370484.html
Polub Plportal.pl:

Reklama