Im starsi są uczniowie, tym bardziej wyrafinowany jest mobbing

Reklama

ndz., 06/12/2022 - 23:06 -- MagdalenaL

Mobbing występuje we wszystkich rodzajach szkół oraz grupach wiekowych. Szkolny psycholog Hans-Joachim Röthlein wyjaśnia, dlaczego niektóre dzieci stają się sprawcami, a niektóre ofiarami oraz na jakie oznaki powinni uważać rodzice.

Hans-Joachim Röthlein jest przewodniczącym Krajowego Stowarzyszenia Bawarskich Psychologów Szkolnych. W wywiadzie wyjaśnił, dlaczego niektóre dzieci stosują mobbing przeciwko innym oraz co mogą zrobić rodzice, aby ochronić swoje dzieci.

Redaktor: Panie Röthlein, czy mobbing występuje we wszystkich rodzajach szkół?

Hans-Joachim Röthlein: Tak, społeczne wykluczenie jest zjawiskiem, które występuje wszędzie, nawet w życiu zawodowym. Ma jednak różne przejawy. W początkowych klasach szkoły podstawowej dzieci bardzo blisko związane są z nauczycielką, dlatego to szybciej rzuca się w oczy, ponieważ dzieci otwierają się szybciej. Im starsi są uczniowie, tym bardziej wyrafinowany jest mobbing i tym bardziej może zostać niezauważony przez nauczycieli. Niekoniecznie chodzi o przemoc fizyczną, lecz też o agresywne gesty i mimikę. Lub o cybermobbing.

Dlaczego niektóre dzieci stają się sprawcami, a inne ofiarami?

Każda uczennica i każdy uczeń mogą stać się ofiarą. Sprawcami są raczej uczniowie, którzy w swoich rodzinach i czasie wolnym doświadczają mało moralnej i społecznej kontroli. Decydujące w przypadku mobbingu są procesy społeczne w grupie. Kiedy jakiś uczeń na przykład jest nowy w klasie, szuka środków, aby uzyskać dobrą pozycję w grupie. Niektórzy nauczyli się, że dzięki agresji oraz przemocy można przyciągnąć uwagę. I później zaczynają w danej grupie przesuwać granice na swoją korzyść.

Po czym mogą zauważyć rodzice, że ich dziecko jest ofiarą mobbingu?

Niektórzy uczniowie zwierzają się swoim rodzicom i otrzymują od nich pomoc, której potrzebują. Wielu jednak nie mówi nic, ponieważ się wstydzą. Boją się także, że będzie jeszcze gorzej. Kiedy jakiś uczeń jest ofiarą mobbingu, mogą rozwinąć się niespecyficzne objawy. Na przykład uskarża się na bóle żołądka, głowy lub na problemy ze snem. W czasie wakacji czuje się najczęściej lepiej. Jasną oznaką jest, kiedy oceny stają się natychmiast gorsze, bez innej przyczyny. Albo, kiedy dzieci lub nastolatkowie wzbraniają się, by iść do szkoły. W takim przypadku rodzice powinni sprawdzić z pełnym zaufaniem u odpowiednich nauczycieli lub u psychologa szkolnego: czy trwają procesy wykluczenia?

Czy rodzice mogą zrobić coś zapobiegawczo, dzięki czemu nie dojdzie do mobbingu?

Często spojrzenie w przeszłość jest sensowne. Czy dochodziło już w przedszkolu lub w czasie dotychczasowego uczęszczania do szkoły dziecka do przypadków wykluczenia? Każde doświadczenie z mobbingiem osłabia młodego człowieka i szkodzi jego poczuciu własnej wartości. Ale nie każda kłótnia lub bijatyka jest mobbingiem. O mobbingu mówi się wtedy, gdy siła jest długotrwale nierówno rozdzielona. Kiedy jeden ma tak dużo mocy, że może innych krzywdzić. Ważne jest, aby rodzice mieli bazę zaufania ze swoimi dziećmi, bez względu na wiek dzieci. I najważniejsze jest, aby rodzice wysłuchiwali radości oraz smutków ze szkolnej codzienności dzieci.

Autor: 
Autor: Kathrin Aldenhoff / Tłumaczenie: Natalia Juhas
Źródło: 
https://www.sueddeutsche.de/muenchen/muenchen-schule-mobbing-schulpsychologe-eltern-1.5594666
Zagłosowałeś na opcję 'down'.
Polub Plportal.pl:

Reklama