Influencerzy pobudzają ochotę dzieci na śmieciowe jedzenie

Reklama

ndz., 06/12/2022 - 22:25 -- MagdalenaL

Wiedeński naukowiec: W mediach społecznościowych reklamowanych jest do 75 procent niezdrowych produktów spożywczych – wpisy naruszają przeważnie standardy WHO dla dzieci.

Dwie trzecie produktów, o których niemieckojęzyczne Influencerki oraz Influencerzy przygotowują wpisy, są tak niezdrowe, że wykraczają poza standardy reklamy dla dzieci Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). O tym relacjonuje team naukowców z Evą Winzer na czele z Centrum Public Health Uniwersytetu Medycznego w Wiedniu. Nastolatkowie zostali skonfrontowani z reklamami 18 produktów na TikToku, Instagramie i YouTubie, często nawet tego nie zauważając.

Nie jest wyraźnie oznaczony jako reklama

Badanie zostało zaprezentowane niedawno na European Congress on Obesity (Europejskim Kongresie Otyłości) w Maastricht. Podczas niego badacze analizowali posiłki, przekąski i napoje, które pojawiły się w postach i video sześciu najpopularniejszych niemieckojęzycznych influencerów na TikToku, YouTubie oraz Instagramie. Razem każdorazowo trzech mężczyzn i trzy kobiety docierają i wpływają ich wpisami na więcej niż 35 milionów followersów i obserwujących z grupy wiekowej między 13 a 17 rokiem życia.

75 procent prezentowanych produktów spożywczych i napojów miały tak wysoką zawartość soli, tłuszczu i cukru, że według wytycznych WHO nie powinny być promowane wśród dzieci. Poza tym większość postów i video nie była jednoznacznie oznaczona jako reklama. „To podkreśla pilną konieczność dyrektyw oraz skutecznych regulacji marketingu wśród dzieci influencerów”, zaznacza kierowniczka badania Eva Winzer.

Na całym świecie już 20 procent dzieci i młodzieży są określane jako mające nadwagę lub otyłe. Reklamowanie niezdrowych produktów uznawane jest jako ważny czynnik nadwagi w wieku dziecięcym oraz wpływa trwale na preferencje, jak i nawyki żywieniowe. „Jak możemy oczekiwać od naszych dzieci, że będą odżywiać się zdrowo, jeśli treści w internecie nastawione są na produkty z dużą zawartością tłuszczu, soli i cukru?”, krytykuje Winzer. „W większości krajów nie ma żadnych ograniczeń dla reklamowania niezdrowych produktów na stronach internetowych, w mediach społecznościowych czy aplikacjach mobilnych. Rządy muszą podjąć konkretne działania, które zapewnią, że dzieci będą zachęcane do zdrowego trybu życia”.

 

Austria dysponuje od roku profilem składników odżywczych do kierowania reklamami produktów spożywczych kierowanych do dzieci w mediach audiowizualnych, jednak do obowiązkowego stosowania go brakuje prawnych podstaw, dodaje foodwatch Österreich. Rząd federalny musi pilnie zadbać o to, „aby wszyscy trzymali się profilu składników odżywczych”. Badanie udowadnia, „że samoregulacja koncernów nie jest odpowiednim środkiem, aby zredukować reklamy śmieciowego jedzenia”.

 

Autor: 
Autor tłumaczenia: Natalia Juhas/ Autor artykułu: brak
Źródło: 
https://kurier.at/wissen/gesundheit/social-media-setzen-kindern-taeglich-grosse-menge-junkfood-vor/402001407
Polub Plportal.pl:

Reklama