Era nowego konsumenta pocovidowego: tak się zmieniają przyzwyczajenia

Reklama

czw., 12/03/2020 - 17:31 -- MagdalenaL

Stosunek jakości do ceny, zrównoważony rozwój, zdrowie i przede wszystkim digitalizacja to czynniki zdobywające większe znaczenie podczas podejmowania decyzji przez klienta.

Druga fala pandemii zaczyna się stabilizować i wracając do “nowej normalności” najprawdopodobniej odzyskamy zaufanie jako konsumenci. Jednak nie oznacza to, że będziemy kupować w taki sam sposób jak wcześniej. Jak podaje FUTURE CONSUMER INDEX z Ernst & Young 42% konsumentów twierdzi, że ich nawyki konsumpcyjne nie będą już takie same. Tym samym eksperci wskazują, że te nowe zachowania będą dźwignią zmian przyszłego handlu.

Mimo, że koronawirus stworzył środowisko niepewności tak na sześć kolejnych miesięcy, jak i na 6 lat, wiele przedsiębiorstw zadaje sobie pytanie jakie będą zamiary konsumentów pocovidowych, po to by móc zmienić strategię i zaadaptować się do oczekiwań swoich klientów. Aby móc odpowiedzieć na to pytanie, jeden z banków hiszpańskich Bankia podaje kilka z najbardziej rozpowszechnionych tendencji:

  • Uprawnienia decyzyjne: ostatnie analizy przygotowane przez LLYC (konsultant ds. komunikacji) podają, że tak samo jak władze wymagają od społeczeństwa przykładu w przezwyciężeniu sytuacji, tak i to właśnie społeczeństwo wymaga tego samego nie tylko od instytucji państwowych, ale i od marek z nią związanych. Idąc w tym kierunku eksperci potwierdzają, że klienci są bardziej poinformowani, mają większe kryteria, ale też są bardziej ograniczeni materialnie, co prowadzi do “większej świadomości, wyższych wymagań i krytyki.”

  • Digitalizacja: przed pandemią 30% hiszpańskich konsumentów regularnie kupowało ‘online’, teraz w czasie walki z wirusem - wg KPMG – liczba ta zwiększyła się do 46%. To “uwięzienie” i strach przed możliwym zarażeniem prowadzą do zmiany wyboru drogi, którą wybierają konsumenci, aby zdobyć informacje na temat produktów czy usług. Również tzw. “wirtualny wypoczynek, kontakt z ludźmi jak i praca zdalna poprzez portale społecznościowe, dostęp do zakupów online i dostarczanie produktów do domu przez sklepy i restauracje będą reedukować nasze zwyczaje i przyspieszą zmianę w sferach takich jak cyfryzacja”, mówią eksperci z LLYC.

  • Uwaga na zdrowie: w styczniu, kiedy koronawirus wciąż jeszcze nie był wszechobecny, w “Tendecjach konsumenta 2020” mówiono już o ‘Foodemic’ - ruchu napędzanym przez powszechny niepokój w sprawie zwyczajów pokarmowych, który dotyczy zdrowego odżywiania. Zaczynają się tworzyć społeczności miłośników jedzenia organicznego, vegatarianie, flexitarianie i inne. Pandemia wzmożyła zainteresowanie zdrowiem, tym co naturalne, bliskie i zrównoważone. Stowarzyszenie Producentów i Dystrybutorów oznajmia, że klienci będą bardziej dbać o swoje zdrowie fizyczne, psychiczne i o rozwój holistyczny. 

  • Solidarność: ostatnie badania pokazują, że “nowy konsument” jest bardziej świadomy i solidarny z otoczeniem, w którym żyje i pracuje. Wielu stara się pomóc tym sektorom i markom, które poprzednio okazały pomoc potrzebującym w czasie pandemii. Mimo że zauważa się wzrost konsumpcji etycznej, w czasie kryzysu również spadł poziom recyklingu i segregacji śmieci. Poza tym ostrzegają, że spadek siły nabywczej wielu rodzin mógłby sprowokować zmianę priorytetów, skoncentrowany na niskich cenach produktów.

  • Konsumpcja w domu: spadek zachorowań zachęcił ludzi do ponownego kupowania i korzystania z usług poza domem. Jednak nadejście drugiej fali wirusa, ‘boom’ rynku elektronicznego i praca zdalna miały znaczny wpływ na zmianę zachowań i zwyczajów konsumenckich Hiszpanów,czego skutkiem było ograniczenie przemieszczania się. Wizyty w restauracjach spadły o około 32%, podczas gdy zamówienia jedzenia do domu wzrosły o 31,5%.

Reasumując ‘nowy konsument’ pocovidowy będzie zwracał uwagę na stosunek jakości do ceny, zrównoważony rozwój, zdrowe i naturalne produkty, i przede wszystkim będzie bardziej ‘zdigitalizowany’ i selektywny w swoich wydatkach. Mimo, że eksperci przypominają, iż zwyczaje w zachowaniu ewoluowały na każdym etapie pandemii i jest trudno przepowiedzieć, które zmiany zostaną ukorzenione, a które znikną.

Autor: 
EC BRANDS, Tłum. Aleksandra Szupke
Polub Plportal.pl:

Reklama