Uczniowie z depresją

Reklama

pt., 06/18/2021 - 22:21 -- MagdalenaL

Podjęto inicjatywę zapobiegania samobójstwom w szkołach w Nadrenii-Men. Od początku pandemii koronawirusa nastąpił wzrost depresji wśród młodych ludzi.

Gdy nastolatki odbierają sobie życie, trudno jest o tym mówić osobom z ich otoczenia. Temat jest zbyt stresujący, zbyt wiele pytań na sali, zbyt wielka jest obawa przed nieodpowiednimi reakcjami. „Dlatego mogę zrozumieć każdego, kto milczy”, mówi przewodniczący rady rodziców Sachsenhausen Carl-Schurz-Schule, Alix Puhl. „Ale jeśli nikt nic nie mówi, to nikt nie uczy się, jak sobie z tym radzić”. Rodzice i nauczyciele często są przytłoczeni rozpoznawaniem depresji lub tendencji samobójczych u młodych ludzi i przeciwdziałaniem im.

Puhl, która przez długi czas przewodniczyła Miejskiej Radzie Rodzicielskiej, również wypowiada się z własnego doświadczenia rodzinnego: prawie rok temu straciła jedno z czworga dzieci, syna w wieku 16 lat, który popełnił samobójstwo. Z żalu i ponownej oceny sytuacji wyrosła teraz inicjatywa, której celem jest szkolenie i wspieranie heskich nauczycieli w taki sposób, aby można było zapobiec samobójstwom. Razem z Judith Junk, starszym nauczycielem w Max Planck School w Rüsselsheim, Puhl opracowała projekt, do którego teraz próbuje przekonać politykę kulturalną w Hesji i poza nią.

Po wypadkach, samobójstwa są drugą najczęstszą przyczyną śmierci dzieci i młodzieży, twierdzą Puhl i Junk. Uczniowie o niejasnej tożsamości seksualnej są szczególnie zagrożeni: mają cztery do ośmiu razy większe ryzyko myśli i zachowań samobójczych. Często przyczyną jest choroba psychiczna, ale są też powiązania ze stresem i kryzysami wieku dojrzewania. Osoby odpowiedzialne za młodzież muszą być na to przygotowane. „Ryzyko samobójstwa nie jest tak łatwe do rozpoznania jak złamanie nogi” – mówi Puhl. Odcinanie się od dorosłych jest typowe dla nastolatków, a niektórzy są mistrzami w ukrywaniu problemów. Jednak wykwalifikowana ocena ryzyka i odpowiednie leczenie mają kluczowe znaczenie dla ratowania życia.

Szczególnie duża liczba przypadków w pandemii

Dlatego rada rodziców szkolnych postuluje włączenie tematyki zapobiegania samobójstwom do kursów doskonalenia nauczycieli. Jak dotąd tak się nie stało. Jednak poszczególni nauczyciele nie powinni pozostawać sami z tym wymagającym tematem. Każdy członek społeczności szkolnej musi być zauważony i wiedzieć, gdzie w razie potrzeby uzyskać pomoc. Mając to na uwadze, Puhl i Junk proponują ogólnoheskie biuro koordynacyjne ds. zapobiegania samobójstwom. Mogłoby ono współpracować z psychologami szkolnymi w 15 ogólnokrajowych biurach szkół państwowych. W okresie projektowym trwającym początkowo trzy lata należy opracować strategię i stopniowo wdrażać ją w szkołach.

W opinii rady rodziców i nauczycieli, możliwe byłoby skoncentrowanie się w pierwszej kolejności na gimnazjach, gdzie nie ma lub jest tylko ograniczona szkolna praca socjalna. Jeśli się powiedzie, pomysł może zostać przeniesiony do innych szkół średnich. Uczestniczące społeczności szkolne mają być wspierane w czasie trwania projektu w nawiązywaniu kontaktów między sobą, mają organizować dni profilaktyki w różnych klasach, a także grupy uczniowskie i wieczory rodzicielskie. Strona główna projektu ma na celu zapewnienie kontaktów m.in. z grupami samopomocy, fundacjami i klinikami oraz przekazanie informacji o kryzysach młodzieży w związku z uzależnienieniami, zaburzeniami odżywiania, samookaleczaniem, lękiem społecznym i depresją.

Według Puhla i Junksa temat jest szczególnie ważny ze względu na pandemię koronawirusa. W ciągu ostatnich kilku miesięcy nasiliły się nastroje depresyjne wśród studentów. Ten problem nie zostanie rozwiązany wraz z końcem pandemii. Ze względu na wszystkie choroby psychiczne depresja jest najściślej związana z samobójstwami.

Autor: 
Matthias Trautsch / tłum. Monika Wilk
Źródło: 
https://www.faz.net/aktuell/karriere-hochschule/klassenzimmer/frankfurter-elternbeirat-setzt-sich-fuer-suizidpraevention-an-schulen-ein-17391012.html
Polub Plportal.pl:

Reklama