Prawda o ekologii w MSUB

Reklama

czw., 06/24/2021 - 11:38 -- MagdalenaL

Foto: Lungisva Gkunta, Travnjak, 2018- instalacja (sklejka, szklane butelki, benzyna, woda i atrament ) 379x187 cm

Wystawa „Review Effect” poświęcona różnym problemom środowiskowym, na której zaprezentowane zostaną prace ponad 60 artystów z całego świata, zostanie otwarta jutro, w sobotę 19. czerwca o godzinie 13:00 w Muzeum Sztuki Współczesnej w Belgradzie (MSUB) i potrwa do 20. września. Celem wystawy jest zachęcenie do rozwoju świadomości potrzeby ochrony środowiska, a jej kluczowym problemem jest „sprawiedliwość środowiskowa”, która staje się kluczowym terminem dla sposobu, w jaki powinniśmy mówić o szeregu krzywd, jakie ludzkość wyrządza planecie.

- Konieczna jest także zmiana naszego myślenia, że ​​człowiek jest w centrum świata, ponieważ to właśnie wyczerpywanie zasobów, które oferuje natura i zanieczyszczanie środowiska, doprowadziły do ​​zagrożenia, a nawet wyginięcia wielu gatunków. - mówią organizatorzy.

W odpowiedzi na pandemię koronawirusa projekt Review Effect został podzielony na dwie fazy. Pierwszy rozpoczął się w październiku ubiegłego roku realizacją dzieł sztuki w Parku Rzeźby MSUB oraz w innych lokalizacjach. Następnie odbyła się seria dyskusji panelowych z ekspertami, aktywistami i przedstawicielami lokalnych inicjatyw środowiskowych, które dotyczyły niektórych kluczowych tematów, takich jak zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby; konsekwencji zmian klimatycznych; gospodarowania odpadami; ale też zaniedbań instytucji państwowych w kwestii zapobiegania katastrofom ekologicznym, które mają miejsce na naszych oczach. Całość dopełnia duża wystawa w całym gmachu Muzeum w Ušciu, gdzie poprzez prace artystów publiczność będzie mogła zapoznać się z problemami środowiska z różnych perspektyw. Kuratorami projektu są Blanca de la Torre (Hiszpania) i Zoran Erić z MSUB.

Każdego dnia gazeta Danas w swoim wydaniu drukowanym oraz na profilu na Instagramie będzie publikować zdjęcie i legendę dzieła z tego edukacyjnego projektu. Pierwszą z nich jest instalacja „Trawnik”, autorstwa artystki Lungisva Gkunte, przedstawiająca niebezpieczny pejzaż pełen potłuczonego szkła, całkiem przeciwstawny względem skojarzeń z wypoczynkiem i przywilejami społecznymi, które są powiązane z ogrodami wokół domów na przedmieściach. Z biegiem czasu te bogate przestrzenie przekształciły się w upolitycznioną topografię, która odzwierciedlała nierówności społeczeństwa RPA. Nawiązując do płotów ochronnych wykonanych z betonu z kawałkami potłuczonego szkła, a także używanych podczas demonstracji butelek i benzyny w „koktajlach Mołotowa” spowodowanych słabym funkcjonowaniem publicznych służb miejskich na podzielonych rasowo przedmieściach RPA. Praca Gkunty jest krytyką bezczynności w rozwiązywaniu sporów o ziemię i nierówności społecznych, które towarzyszą podziałom rasowym w RPA.

 

Autor: 
tłum. Anna Stosio
Źródło: 
danas.rs
Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama