Czy Japończycy przestali ciężko pracować? Analiza sprzedaży suplementacyjnych napojów odżywczych

Reklama

ndz., 08/01/2021 - 23:39 -- MagdalenaL

Zdjęcie: GYRO_PHOTOGRAPHY

Pracuję w łańcuchu logistycznym, co dało mi okazję do zbadania popytu na sprzedawane w aptekach „napoje odżywcze”. Badania przeprowadziłem w dwóch okresach:

2019r. (05.2019 - 04.2020)

● 2020r. (05.2020 - 04.2021)

Kilka dni temu dane zebrane na przestrzeni dwóch lat stały się jasne. W moich badaniach liczyłem, ile napojów odżywczych sprzedawało się w danej aptece przez miesiąc. Na koniec podliczyłem średnią z każdego miesiąca poprzez wyciągnięcia średniej z liczb sprzedanych napojów z każdej apteki na dany miesiąc.

W 2020 roku nastąpiła epidemia koronawirusa. Do tego momentu zwykło się mówić „pracuj ciężko”, ale nastroje społeczne się zmieniły i teraz częściej słyszy się hasła „nie przychodź do pracy, jeśli źle się czujesz” oraz „nie przemęczaj się”.

Co więcej, w miejscach pracy wręcz zaczęto potępiać osoby, które nie zostawały w domu pomimo złego samopoczucia, i mówić im, żeby nie przychodziły na siłę. Można więc łatwo przewidzieć, że w naturalnej konsekwencji zmniejszy się ilość okazji do kupowania napojów odżywczych.

Wyniki badania były następujące.

● Średnia liczba sprzedanych w miesiącu napojów odżywczych przypadająca na jedną aptekę.

(*Formuła przeliczania danych była następująca: w przypadku danych z 2019r. (dokładniej od 05.2019r. Do 04.2020r.) Σ(średnia ilość sprzedanych napojów na jedną aptekę w okresie 05.2019 - 04.2020 ÷ 12 [liczba miesięcy]). 2020r. (05.2020r. - 04.2021r.) Σ(średnia ilość sprzedanych napojów na jedną aptekę w okresie 05.2020r. - 04.2021r. ÷ 12 [liczba miesięcy]).

Proszę o zignorowanie, że pionowa oś nie zaczyna się od 0.

Dodatkowo okazuje się, że konsumenci nie sięgają najwięcej po napoje odżywcze w okresie zimowym, czyli w sezonie osłabień organizmu i przeziębień, a latem, gdy człowiek najwięcej się poci – szczytową popularnością cieszą się one w lipcu i sierpniu. Kolejna tendencja wzrostowa następuje dopiero w lutym. Okazuje się jednak, że w badaniach z 2020 roku (od 05.2020 do 04.2021) ten wzrost w lutym nie następuje i sprzedaż pozostaje na niskim poziomie.

Ponadto, choć nie ma tego na wykresie, to średnia cena napojów odżywczych również spadła. Nie tylko zmalała liczba sprzedanych sztuk, ale również cena została obniżona.

Oczywiście, napoje odżywcze nie są używane tylko po to, by poprawić swoją wydajność w pracy. Mimo to wydaje mi się jednak, że pandemia koronawirusa nie pozostaje tu bez związku. W 1988 roku popularność zdobył slogan „Czy dasz radę walczyć przez 24 godziny?”. Od tego czasu minęło już ponad 30 lat i możliwe, że wyniki badania są oznaką tego, że przez pandemię podejście Japończyków do niektórych spraw zaczęło ulegać zmianie.

Autor: 
Sakaguchi Takanori / tłum. Magdalena Pirch
Źródło: 
https://news.yahoo.co.jp/byline/sakaguchitakanori/20210515-00238084
Polub Plportal.pl:

Reklama