Prezes Starbucks’a Howard Schultz ma nową wizję "by dosłownie nadrobić zaległości"

Reklama

ndz., 05/15/2022 - 13:45 -- MagdalenaL

Wielka wizja: Nowe lokalizacje Starbucksa wyposażone w drive-through i lepszy sprzęt fast-foodowy, który mógłby pomóc w szybszym wydawaniu napojów, ponieważ większa przepustowość często oznacza więcej pieniędzy i większe zyski. Pomyślmy więc o atutach McDonald's. Jednocześnie, zgodnie z tą koncepcją, w kawiarniach Starbucks produkowana byłaby żywność wyższej jakości, co jest mocną stroną Starbucks w branży fast-food.

"W naszych sklepach klienci coraz częściej dostosowują już i tak skomplikowane, ręcznie przygotowywane zimne napoje do swoich potrzeb," powiedział Schultz podczas wieczornej konferencji prasowej we wtorek. "Połączenie zmian wzorców zachowań klientów, rosnącego popytu i algorytmów stworzonych z myślą o różnych ich typach stanowi ogromne obciążenie dla naszych amerykańskich partnerów w sklepach. W normalnych warunkach przewidywalibyśmy i inwestowalibyśmy z wyprzedzeniem w stosunku do zmian, które obserwujemy, ale problemy spowodowane przez COVID zakłóciły możliwość dokonania wymaganych inwestycji w projektowanie sklepów, operacje, infrastrukturę i technologię. W przyszłości będziemy inwestować w naszych partnerów biznesowych, aby dosłownie nadrobić zaległości w inwestycjach, których nie udało nam się zrealizować. Poczynimy też dalsze inwestycje, aby przygotować firmę na nadchodzącą krzywą wzrostu. Przyspieszymy także rozwój nowych sklepów - 90% z nich to będą sklepy typu drive-through o wysokiej rotacyjności. Nasza najnowsza klasa lokali typu drive-through będzie się charakteryzować nowymi projektami lokali, technologią, w tym większą liczbą urządzeń przenośnych i udoskonalonym wyposażeniem, co zwiększy wydajność i szybkość obsługi".

Ostatni kwartał działalności firmy potwierdza to, że kawowy gigant musi się rozwijać.

Marże zysku operacyjnego spadły we wszystkich sektorach działalności Starbucks’a, co spowodowało spadek o 520 punktów bazowych w ujęciu rocznym na rynkach międzynarodowych. Na sprzedaż za granicą poważnie wpłynął 23-proc. spadek sprzedaży w tych samych sklepach w Chinach w związku z rosnącą liczbą restrykcji związanych z COVID-19.

Poniżej przedstawiamy wyniki Starbucksa w drugim kwartale fiskalnym w porównaniu z szacunkami Wall Street:

  • Sprzedaż netto: 7,64 mld dolarów vs. 7,62 mld dolarów
  • Sprzedaż w sklepach w USA: +12% vs. +8,9%
  • Międzynarodowa sprzedaż w sklepach internetowych: -8% vs. +1,87%.
  • Sprzedaż w chińskich sklepach: -23% vs. -6,5%
  • Skorygowany EPS: 0,59 USD, zgodny z szacunkami

Schultz znany jest z tego, że w czasie rozmów o wynikach potrafi tak podnieść inwestorów na duchu, że ignorują oni zły kwartał (jak widać powyżej) i myślą tylko o przyszłości pełnej słońca i tęczy, a w związku z tym wygląda na to, że mistrz oratorstwa wciąż ma w sobie trochę magii.

Akcje Starbucks’a wzrosły o ponad 6% w godzinach popołudniowych, gdy Schultz przedstawił Wall Street swój plan powrotu do sprzedaży w drive-through i obiecał więcej szczegółów na wrześniowym spotkaniu z inwestorami.

Kilka sygnałów ostrzegawczych

Inwestorzy powinni jednak zwrócić uwagę na co najmniej dwa czynniki dotyczące Starbucks’a, które są sprzeczne z optymizmem Schultza i stanowią ryzyko dla kursu akcji. Po pierwsze, spółka wycofała się ze swoich prognoz na cały rok, co nie jest zbyt korzystne dla śródrocznych wyników sieci kawiarni.

"Biorąc pod uwagę znaczenie i wysoki poziom niepewności związanej z Chinami, przyspieszającą inflację oraz planowane przez nas znaczące inwestycje, jedynym odpowiedzialnym działaniem, jakie możemy podjąć, jest zawieszenie prognoz na trzeci i czwarty kwartał," stwierdził Schultz podczas rozmowy telefonicznej. "W miarę upływu trzeciego kwartału i zbliżania się do wrześniowego dnia inwestora, będziemy mieli znacznie większą wiedzę na temat czwartego kwartału i roku fiskalnego 2023 oraz będziemy w stanie podzielić się z Państwem szczegółami dotyczącymi naszego kompleksowego planu dla Chin po zakończeniu epidemii COVID-19."

Po drugie, zmiany przedstawione przez Schultza,w tym więcej sklepów drive-through i bardziej skomplikowane maszyny do przygotowywania napojów, mogą tylko zwiększyć niezadowolenie przepracowanych pracowników Starbucks’a. Tam, gdzie rośnie niezadowolenie (o czym informuje Dani Romero z Yahoo Finance) wśród zwykłych pracowników, prawdopodobnie pojawią się kolejne, przyciągające nagłówki gazet i próby zrzeszania się w związkach zawodowych. Co więcej, może wzrosnąć ryzyko, że pracownicy po prostu odejdą z pracy, a firma może być zmuszona do jeszcze większych inwestycji, by utrzymać zadowolenie pracowników. Wszystko to może odbić się na zyskach, które już teraz są pod dużą presją.

Jaką korzyść ma w tym Schultz?

Prawdopodobnie jesienią (na pewno przed wrześniowym dniem inwestora, na którym zostanie wystawione nowe trofeum) wyznaczy następcę na stanowisko dyrektora generalnego, który będzie rozumiał NFT i problemy operacyjne związane z przygotowywaniem mrożonej kawy za 7 dolarów w godzinach porannego szczytu. Schultz może wtedy wrócić na półemeryturę jako członek zarządu Starbucks’a i zamawiać w nowym drive-through jak my, zwykli ludzie.

 

Autor: 
Brian Sozzi tłum.Anna Bołtruczuk
Źródło: 
https://finance.yahoo.com/news/starbucks-ceo-howard-schultz-vision-for-transforming-starbucks-110529542.html
Polub Plportal.pl:

Reklama